Pacientul informat și luarea deciziei

Pacientul informat și luarea deciziei

În fața mea, în cabinet, un pacient venit pentru a doua opinie, a treia opinie, cu o foaie de hârtie cu 6, 8, 10 întrebări; urmează dezbateri și negocieri. Cum pot eu să manageriez aceasta consultație? Uneori sunt luat prin surprindere, alteori descopăr că pacientul se jenează să comunice toate cunoștințele acumulate asiduu, prin căutări agitate cu privire la patologia despre care tocmai a aflat că suferă. De fiecare dată însă, este nevoie de multă multă răbdare și înțelegere.

Nu este tocmai confortabil să mă văd față în față cu un pacient care a citit, nu a înțeles tot, dar și-a notat și acum vrea lămuriri suplimentare de la mine; dar sunt șanse mari ca din aceasta discuție ambii să ieșim în câștig. Pacientul și-a făcut temele, ar fi bine ca și eu să le am făcute!

Un studiu din 2017 publicat de Dr Sepucha și colaboratorii, citat de zeci de ori, arată că două treimi din pacienții cu indicație de chirurgie ortopedică electivă (care nu este urgentă) nu sunt suficient de informați, ceea ce duce la rezultate nesatisfăcătoare după operație. “Tindem să supraestimăm cât de mult înțeleg oamenii despre boala lor și despre tratament”.

În acest studiu, 550 pacienți au fost urmăriți pentru patologie artozică la nivelul genunchiului și al șoldurilor și pentru discopatie lombară. Pacienților li s-au explicat boala și metodele de tratament posibile, iar la o săptămână au completat un chestionar scurt legat de patologia lor și de tratamentul propus și acceptat (mici detalii de tehnica, riscuri, beneficii). La 6 luni postoperator au fost chestionați din nou legat de gradul de satisfacție.

36% au îndeplinit criteriile pentru o decizie informată de tratament centrată către pacient. Ce înseamnă acest lucru? 36% dintre pacienți au fost informați corespunzător, au și înțeles ceea ce li s-a explicat și s-a luat decizia pe care au acceptat-o și au asumat-o din punctul de vedere personal.

Cum ajută implicarea pacientului în decizie pentru a avea rezultate postoperatorii mai bune? Autorul consideră că pacientul este realist în ceea ce privește beneficiile și rezultatele unei intervenții chirurgicale și este mai implicat în recuperarea postoperatorie dacă este informat și deci implicat în procesul decizional.

Un pacient bine informat, implicat în problemele sale, care nu se lasă orbește pe mâna mea este un câștig pentru mine. O infimă parte din povara deciziei (care este cea mai grea parte a actului medical) este luată de pe umerii mei. Dar acest beneficiu vine cu multă muncă, cu documentare, cu răbdare pentru pacient, cu îmbunătățirea artei de a comunica cu pacientul și cu onestitatea actului medical.

Leave a Reply